Insamling
Ditt bidrag
behövs.
Så här
kan
du stödja
Lille
Hans
Donationer
Psykoanalys
Psykoanalytisk
behandling
Forskning
Litteratur
Stiftelsen
Bakgrund
Kontakta
Styrelsen
Stadgar
Årsberättelse
Ansökan
Vem kan få hjälp?
Ansök om medel
Ladda ner
Hämta filer
In English
|
Forskning
– psykoanalys med barn
SAMMANFATTNINGSVIS visar de refererade studierna att
- Psykoanalys med hög behandlingsfrekvens ger barnet bättre möjligheter att undanröja
utvecklingshinder och nå psykisk normalitet – jämfört med lägre frekvens.
- Längre behandlingstid är ibland ett minimikrav för
behandlingseffektivitet.
- Ju yngre barnet är, desto viktigare att barnet erbjuds högfrekvent
behandling – psykoanalys. Ju tidigare en behandling sätts in desto större är
möjligheterna till en förändring i positiv riktning.
- Vid allvarligare störningar är det viktigt att barnet erbjuds
högfrekvent behandling – psykoanalys.
I två studier (Heinicke; 1969, Heinicke & Ramsey-Klee; 1986)
jämfördes resultaten av psykoterapeutisk behandling med frekvensen 1 gång
per vecka med psykoanalytisk behandling 4 gånger per vecka för 9-åriga
pojkar med inlärningssvårigheter. Dessa jämfördes med avseende på
skolresultat liksom på 45 olika variabler som mäter mental hälsa. Under
behandlingens gång förbättrades grupperna lika mycket, men vid en
uppföljning 2 år senare uppvisade den högfrekventa gruppen statistiskt
signifikant större förbättring än den lågfrekventa gruppen, avseende såväl
skolprestationer som på 75 % av variablerna för mental hälsa. De pojkar som
gått i psykoanalys läste bättre och deras personlighet utmärktes av en mer
effektiv anpassning, bättre självkänsla, större förmåga till relationer,
bättre frustrationstolerans och arbetsförmåga. Undersökningen stödjer
alltså hypotesen att psykoanalys ger en mer genomgripande förbättring, att
effekten kommer efterhand och att den håller i sig.
En studie av psykoterapins längd (Rosenthal & Levine, 1970) visar att en
grupp barn som behandlats med tidsbegränsad psykoterapi uppvisade 55 %
förbättringar i mental hälsa jämfört med 79 % som förbättrades i den grupp
där behandlingens längd avgjordes av de individuella behandlarna.
Fonagy & Target (1996) genomförde en retrospektiv studie
omfattande material från 763 barn- och tonårsanalyser, samt terapier 1–3
ggr/vecka, under sammanlagt 40 års tid. Behandlingarna ägde rum vid Anna
Freud Centre i London, ett av världens största centra för psykoanalys och
psykoterapi med barn och tonåringar. Majoriteten behandlingar i studien
bedrevs av erfarna barn- och tonårsanalytiker. För samtliga fall fanns
dokumentation bl.a. av utvecklingsnivå vid behandlingens början och slut.
En första, översiktlig analys av resultatet visade att 56 % av de
patienter som behandlats med psykoanalys (4–5 ggr/vecka), vid behandlingens
slut föll i normalitetskategorin i HCAM-skalan, jämfört med en diagnostisk
kategori vid behandlingens början. I gruppen barn som behandlats med
psykoterapi 1–3 ggr/vecka uppnådde 44 % normalitet.
Barnen med känslomässiga störningar hade större sannolikhet att
förbättras jämfört med de utagerande barnen; 72 % av de förstnämnda uppvisade
statistiskt signifikanta förbättringar. Skillnaden blev dock obetydlig när
hänsyn togs till behandlingens intensitet: de utagerande barnen förbättrades
lika mycket under förutsättning att de behandlades med psykoanalys 4–5
ggr/vecka. Variansen inom grupperna kunde bl.a. tillskrivas behandlingslängd,
med större förbättringar för längre behandling. I en diskussion av dessa
resultat menar författarna att för de mer störda barnen tycks långa och
intensiva behandlingar utgöra ett minimikrav för att djupgående
utvecklingsrubbningar skall kunna hävas och grova förvrängningar av
föreställningsvärlden korrigeras. Dessa barn, menar författarna, tycks kräva
frekvent behandling för att kunna etablera sådan känslomässig kontakt med
behandlaren som dessa förändringar förutsätter.
När materialet delades in i två grupper med avseende på diagnostisk kategori
(känslomässiga, hämningspräglade eller neurotiska störningar kontra
utagerande, aggressiva eller borderlinepräglade störningar) och matchades
bl.a. med avseende på ålder visade resultaten signifikanta skillnader med
större förbättringar för yngre barn (p<0.01). Detta bekräftas av en tidigare
studie av Target & Fonagy (1994).
Författarna tolkar resultatet i termer av kritiska åldersperioder för
barnets utveckling, och menar att behandlingens framgång beror på
insättandet av resurser innan svårigheterna hunnit cementeras i barnets
personlighet. Oavsett diagnos var tidig behandlingsstart, helst i
småbarnsåren, viktig, likaså var det viktigt att behandlingen pågick länge
och med hög frekvens. (Utdrag ur en genomgång gjord av Maria Yassa, 1999.)
I en systematisk genomgång av studier som utvärderar
psykoanalytisk psykoterapi med barn (Midgley & Kennedy, 2011)
fann man genomgående att effektiviteten var minst lika god som i
andra behandlingsformer, men dessutom att patienterna inte bara
behöll förbättringen efter avslutad behandling utan i många fall
fortsatte att förbättras.
|
|